Retail selling

Retail selling

Help (nieuwe) medewerkers in jouw winkel om succesvol te zijn door retail selling training. Deze training is praktisch en direct toepasbaar. Praktische vaardigheden zorgen ervoor dat de gemotiveerde medewerker ze direct en succesvol zal toepassen. In plaats van klanten te behandelen als koning, draagt een degelijke verkooptraining bij aan twee belangrijke zaken:

  • Kennis;
  • Zelfvertrouwen.

Specifieke en praktische kennis zorgen ervoor dat de medewerker zich zeker zal voelen. Die zekerheid resulteert in een gevoel van zelfvertrouwen bij de medewerker,
dat zich verbaal en non-verbaal vertaalt naar de klant en zorgt voor meer omzet en meer winst. Gebrek aan zelfvertrouwen kan leiden tot het onnodig geven van kortingen of het adviseren van foute producten. Dat draagt niet bij aan de winstgevendheid.

Hoe train je winkelpersoneel het beste?

1) Zorg dat ze een goed gevoel hebben bij het product;
2) Zorg dat ze zich goed voelen wanneer ze met vreemden praten;
3) Zorg dat ze bewust zijn van hun lichaamstaal;
4) Laat ze deelnemen aan een online verkooptraining. Maak het ze makkelijk.

Nog een stapje verder …

Zorg voor een solide basis

Als een klant een simpele vraag over een product of dienst stelt en de medewerker kan daar geen helder en deskundig antwoord op geven, loop je de kans om de verkoop te verspelen. Sterker nog, de reactie van de medewerker heeft ook een negatief effect op de winkel. Dat zal de klant jou niet vertellen, maar ze komen gewoonweg niet terug. De basis voor een succesvolle retail selling training is een grondige kennis van wat er wordt verkocht. Bij gebrek aan productkennis kan de klant niet goed geholpen worden. De klant kan op zijn mobieltje een andere winkel zoeken waar hij wel geholpen kan worden.

Medewerkers met kennis stralen vertrouwen uit en vertrouwen draagt bij aan omzet en sterker nog, herhaal klanten.

Communicatie vaardigheden zijn essentieel

Het leren van praktische communicatie vaardigheden is een van de belangrijkste elementen van een succesvolle retail selling training. Je hebt niets aan productkennis als de medewerker die kennis niet effectief kan overbrengen op de klant. De vaardigheid om effectief informatie over te brengen houdt in dat je professioneel, met je stem en manier van spreken, met het juiste oogcontact en zonder teveel te praten of teveel te onderbreken, de klant van informatie voorziet die goed voor hem is om de juiste beslissing te kunnen nemen.

Luisteren

Het gaat bij een retail selling training niet zozeer om de medewerker te leren “handige” zinnetjes te gebruiken. Het gaat er juist om dat de medewerker leert luisteren. Door goed te luisteren begrijp je beter wat de klant écht wil. En daarmee kan je beter voorzien in de behoefte van de klant.  Luisteren geeft je daarnaast de mogelijkheid om iets meer te verkopen.

De rol van Non verbale communicatie

Veel nieuwe medewerkers zijn zich niet bewust van de kracht van non verbale communicatie. Tijdens een retail selling training wordt aandacht besteed aan kleding, haardracht, en andere uiterlijke kenmerken.

Houding is bepalend

De manier hoe je erbij staat of hoe je je in de winkel voortbeweegt, de manier hoe je kijkt, zijn bepalend voor hoe de klant over je denkt. Medewerkers die constant met hun telefoon bezig zijn moeten voor de concurrentie werken en niet voor jou.

Voorkom een te losse cultuur

Een training Retail selling voorkomt medewerkers in te kakken. Het houdt ze scherp. Een te losse cultuur draagt niet bij aan de professionele uitstraling die je wilt zien. Een goede training richt zich ook op beleefdheid, communicatie vaardigheden en professioneel gedrag. Vaak zijn nieuwe medewerkers zeer gedreven om succesvol te zijn, maar missen ze de vaardigheden om dat succes te bereiken. De training “Retail selling” geeft deze werknemers de handvatten die ze nodig hebben om succesvol te zijn, voor zichzelf en voor de organisatie.

Onderwerpen

De onderwerpen die tijdens deze training van een dag aan bod komen zijn:

  • De vijf soorten bezoekers;
  • Wat klanten zoeken;
  • Het converteren van kijkers in klanten;
  • Uiterlijk verzorging;
  • De rol van lichaamstaal;
  • Klanten lezen;
  • Vragen stellen;
  • LSD Luisteren, samenvatten en doorvragen;
  • Beleefdheidsregels;
  • Hoe om te gaan met (moeilijke) vragen;
  • Een klant welkom heten (zich thuis laten voelen);
  • Hypnotisch spreken;
  • Blijf altijd bij jezelf;
  • Verwachtingen managen.

De onderwerpen geven je een indruk hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. Voorafgaand aan de training worden aan de hand van een individuele intakegesprekken de leerdoelen van de deelnemers in kaart gebracht.

Dagprogramma:

Ontvangst: 8.30 uur
Aanvang: 9.00 uur
Einde: 17.00 uur

 

Plaats & data

De training wordt verzorgd in Eindhoven, Utrecht en Breda.

Open inschrijving, per persoon,

  • Investering – Training (excl. btw) € 495,00
  • Deze prijs is inclusief alle trainingsmaterialen, online opvolging, maaltijd, dranken en hapjes (exclusief 21% BTW)

Certificaat

Na afronding van de training ontvang je een certificaat als bewijs van deelname.

[contact-form-7 404 "Not Found"]