Gespreksvoering voor leidinggevenden

Meestal vindt vaardigheidsontwikkeling op het gebied van communicatie plaats door groepstraining. Het individuele rendement van een dergelijke groepstraining is niet altijd optimaal. De tijd en veiligheid om persoonlijke leerdoelen echt te ontwikkelen zijn bijna nooit aanwezig.

Individuele training

Op het gebied van gespreksvoering voor leidinggevenden trainen wij leidinggevenden individueel in het voeren van verschillende gesprekssoorten. Daarbij kan je denken aan een verzuimgesprek of slecht-nieuws gesprek.

Iedere medewerker kan de gesprekssoort trainen op het moment dat het voor hem of haar het meest relevant is. Daarbij zorgt Bik Communicatie voor maximale aandacht, maximale veiligheid en een maximaal rendement. Trainen is op deze manier dus echt trainen op maat!

Hoe het werkt

De persoonlijke trainingssessie wordt door de cursist voorbereid met behulp van enkele A4’tjes tekst en verschillende filmpjes. De cursist neemt het voorbereidingsmateriaal door dat hoort bij de betreffende gesprekssoort. De voorbereidingstijd voor de cursist verschilt per gesprekssoort maar ligt meestal tussen de 30 en 60 minuten.

Op de betreffende dag en tijdstip meldt de cursist zich op de aangegeven trainingslocatie. Dit is bijna altijd een gespreksruimte bij de organisatie zelf. Tijdens de trainingssessie wordt de cursist door ons begeleid. De nadruk ligt op leren door doen. Wij geven tips en feedback die altijd aansluiten op het competentieniveau van de cursist. In zeer korte tijd worden leerpunten zichtbaar en oefenen cursisten hun belangrijkste gespreksvaardigheden.

Door het persoonlijke en intensieve karakter van de individuele leersessie bereiken cursisten een maximale trainingsopbrengst in een veilige leeromgeving.

De onderwerpen

De onderwerpen die wij aanbieden liggen allemaal op het terrein van de werkgerelateerde communicatie. Communicatie tussen leidinggevende en medewerker. Denk hierbij aan een slecht-nieuwsgesprek of een sollicitatiegesprek.

Gesprekssoorten voor leidinggevenden

  • Slecht-nieuws gesprek (het vertellen van slecht nieuws aan een medewerker);
  • Signalerings-/ preventiegesprek (in het kader van voorkomen arbeidsverzuim);
  • Sollicitatiegesprek (het voeren van een gesprek met een sollicitant);
  • Functioneringsgesprek (het bespreken van het functioneren van de medewerker en de ondersteuning hierbij door de leidinggevende);
  • Feedbackgesprek (een medewerker bewust maken van zijn/haar gedrag);
  • Beoordelingsgesprek (een formeel oordeel uitspreken over de arbeidsprestatie van de medewerker);
  • Loopbaangesprek (een gesprek met een medewerker over loopbaanwensen en –perspectieven);
  • Opvang en nazorg gesprek (bij een agressie-incident);
  • Verzuimgesprek (telefonische verlofaanvraag/ contactgesprek/ frequent verzuim gesprek.

Wil je meer weten of wil je een inventarisatieformulier?
Stel hier je vraag en je krijgt snel een reactie van ons.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Je kan je ook direct inschrijven.

https://bikcommunicatie.nl/wp-content/uploads/2017/12/Screenshot_2.png